Es
veia a venir
Com ja deveu saber molts, si seguiu el que s’explica a les assemblees,
l’associació ha anat trobant els darrers anys moltes dificultats per
finançar-se.
De on arriben els diners i per on surten?. Una breu explicació.
Amb el inici de l’ajuntament democràtic, aquest, junt amb la Federació
d’Associacions de Veïns de Barcelona, van acordar ajudar econòmicament a totes
les associacions. Les possibilitats d’ajuts eren diferents segons els barris. O
bé es facilitava un local municipal, o
s’ajudava a la compra d’un local, o be es pagava el seu lloguer, segons fos el
cas.
Nosaltres estàvem en aquesta darrera situació. I la subvenció tenia en
compte la quantitat que suposava el lloguer i les despeses inherents. Tanmateix
aquest acord era revisable... i ho ha sigut tant, que, junt amb l’arribada de
la crisi, s’ha anat disminuint aquest ajut o subvenció.
El darrer equip de Govern del Districte, desconeixedor –o així ho
sembla- d’aquests acords, ha establert els seus barems, i ara se’ns atorga una
tercera part del que rebíem fa 10 anys. El barem per a concedir la subvenció,
segons ens ha escrit la Regidora, és “afavorir les activitats que més complementin les línies estratègiques marcades
per l’equip de govern”. El que se’n diu “clientelisme” pur i dur. Naturalment
la nostra independència respecte a qualsevol estratègia de tots els governs que
hi ha hagut a la ciutat no lliga amb aquest argument.
D’altra banda, els diners que rebem de les quotes dels socis és una
quantitat molt petita, malgrat que es va augmentar fa dos anys de 12€ a 15€ la
quota anual. Actualment som uns 160 socis.
En quant a les despeses: Procurem que tota activitat que fem surti bé
de preu, però les despeses fixes són elevades. Per una banda, el fet que el
local tingui la condició de comercial fa que se’ns apliquin tarifes d’aigua i
llum independents del consum, que és mínim. Tot i que hem tractat aquest tema
amb les companyies subministradores, explicant que no teníem cap activitat
comercial... “se siente”. El lloguer, també per aquest motiu, està sotmès al
pagament de IRPF, pel que tenim també una gestoria que tramita aquests
aspectes. I, per acabar-ho d’adobar, la llei d’arrendaments urbans ha fet
actualitzar tots els contractes -i preus- dels lloguers de locals. Cap amunt,
naturalment.
En l’anterior assemblea es va acordar, veient-ho venir, que la Junta
busqués alternatives.
Per ara:
Un altre local més petit costaria igual o més del que paguem
actualment. El trasllat i la seva adequació serien un cost afegit.
Hem demanat un local municipal al Districte i ens ha dit que no en
tenen cap a disposició.
La millor solució i que ja s’ha debatut en varies ocasions seria
instal·lar-nos al Mas Guinardó, però les condicions d’ús d’espais del Mas són
molt estrictes i quasi incompatibles amb el nostre dia a dia. Tan sols podem
accedir a un despatx itinerant, prèvia sol·licitud de dia i hora, i un armari
permanent. El nostre local associatiu no te límit d’hores, ni de festius, ni de
vacances. Si be tots els dimecres són els dies de reunió de junta, oberta a
tothom, els treballs que se’n deriven són elaborats la resta de dies de la
setmana. Molts diumenges, a més del treball de junta, també es celebren
campionats d’escacs del nostre grup amb altres grups federats. La resta de dies
de la setmana, a més a més, es troben grups de socis organitzats en altres
activitats: un grup de patchwork, reunions i distribució de cistelles del grup
EcoRocaguinarda, trobades del grup de Suport Mutu, entre d’altres. Per tot
això, cal afirmar que aquestes activitats no es podrien dur a terme en un espai
com el que podríem utilitzar, ara per ara, al Mas.
Properament tindrem una reunió amb el Districte per parlar d’aquest
qüestió.
Si no es trobés una solució, perillaria la continuïtat de l’Associació.
És dolorós que desprès de més de 40 anys de treball pel barri haver de
dir això; però és la realitat.
Demanem la vostra col·laboració i assistència a la propera Assemblea
General del mes de maig per posar en comú aquesta situació i trobar-ne solucions.
Ajudeu-nos a trobar socis. Es una necessitat per la continuïtat de l'Associació.